üvegrekattanva@2011.11.03.

Az üvegfestmény, festett üvegtárgy stb. készítésénél nagyon sokaknak gondot okoz az üvegfestett alkotások árának kiszámítása.

Mikor az embernek végre vevője akad…a legkényesebb kérdés az ÁR. Milyen árat merjek vállalni, ami még nekem is megéri, de a vevőt se rettenti vissza?

Mi legyen a célom: mindenképpen eladjak, vagy csak tisztes áron adjak el?

Kezdetben el-elkövettem azt a hibát, hogy megzavarodva a hirtelen jött lehetőségtől áron alul adtam el az alkotásokat. Hamar rájöttem, hogy ennél tudatosabbnak kell lennem… 

A légből kapott találgatásokat érdemes mellőzni. Fel kell készülni előre, hogy bármikor bevillanhat egy komolyabb érdeklődés, amikor élesben nincs idő, alkalom arra hogy az ember osszon szorozzon. Ezért érdemes felkészülni előre és egy nagyjábóli árat kalkulálni minden egyes elkészült műre.

Most elmondom, hogy a tisztességes árképzésnél én milyen tényezőket szoktam figyelembe venni.
1. Anyagköltség: üveg, üvegfesték, kontúrfesték, hátlap, paszpartu, esetleg ragasztó, szerszámok amortizációja, esetleges díszítőelemek (kavicsok, gyöngyök stb), ha kerettel rendeltek: a keret, vagy kereteztetés ára, rezsiköltség (pl. égetéshez sütőhasználat, festéshez világítás, minta nyomtatása…stb).
2. Idő: az előkészületek időtartama (motívumvadászat 🙂 és tervezés), előrajzolás, festési munkaóra, száradási idő, kiégetés.
Egy-egy munkafázis után kalkulálni kell a festék száradási idejével is.
A megrendelés időbeli vállalásakor érdemes előre kalkulálni az esetleges rendkívüli körülményeket (megbetegszik a  gyerek, nem tudsz úgy haladni, áramszünet, eltörik a kép stb stb stb) valamint gondolj az esetleges rontásra is (kontúrfinomítgatás, kaparás, leáztatás, újrakezdés)!.
Egyébként amit lakásfelújításkor, építkezéskor szoktak mondani, hogy mind időben mind anyagköltségben legalább a 1.5 szeresével kalkulálj, mint amit először számolsz…na az az üvegfestésnél is hasonló… 🙂

3. Nehézségi fok: A festésre fordított idő nagy mértékben függ a festés “nehézségi fokától”: egy “csupakontúr” képet nyilván több idő és nehezebben kivitelezhető megfesteni, vagy: egy kontúr nélküli festménynél triplán kell kalkulálni a festék szakaszos száradási idejével, vagy: öblösüveg festése nyilván nehezebb mint a síküvegé…meg hát ugye, kinek mi a nehéz…
Ha nagyon nehéz a téma, akkor nyilván többre tartod majd a kész mű értékét is.

4. Lóti-futi: Mindaz az utánajárás, amíg mindent beszerzel, plusz egyéb macerák: pl. keretezés (ha magad keretezel – azért, ha nem – azért).
5. Eszmei érték: ez nem írható körül, kinek mit jelent. Számomra elég sokat. Több olyan képem is van, amit kiállítások alkalmával megvettek volna – de nem adtam el 🙂 És van egy, amit semmi pénzért el nem adnék 🙂


Összességében szerintem a legokosabb, ha írod, vagy jegyzed hogy melyik műveden mennyit dolgoztál, akár tételesen feljegyzed a fentieket, a végén egy táblázatba összegzed és az így kapott értékre ráraksz valamennyi hasznot, amennyit tisztességesnek gondolsz. 

Néhány további szempont amit át lehet gondolni:
– vidéken vagy a fővárosban értékesítesz?
– mit tudsz a vevődről? (mi a foglalkozása? jó reklámértékkel bír-e számodra? tehetős vagy nehéz körülmények között él? Netán ismerős, rokon, jóbarát?)
– mi a célod? mindenáron pénzhez jutni vagy referenciának szánod, netán ingyen reklámnak?
– hagyod-e alku tárgyát képezni?
Fentiek függvényében érdemes eltérő árakon dolgozni (nyilván ésszerű határokon belül).
Ja és persze gondolj magadra is! Ne adj el mindent. A legszebb üvegfestmények megérdemelnek Téged 🙂